top of page
  • Szerző képeBridge Budapest

„A jó közösség ereje csodákra képes!”

Írta: Bus István


Tízmilliós adománnyal segíti a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége az Edisonplatformot

Bus István: Eddig is szoros kapcsolatban volt az MVÜK üzleti közössége a Bridge Budapesttel, majd feltűnt ebben az együttműködésben az Edisonplatform is: az MVÜK nagyszabású adománygyűjtéssel tízmillió forintot gyűjtött össze az Edisonfund számára, melyet négy társadalmi szervezet között osztottak szét. A támogatói program első szakaszának zárására november 3-án délelőtt kerül sor a Haris Parkban. A nagyszabású kezdeményezésről Horváth Jánost, a MVÜK tulajdonosát, vezérigazgatóját kérdeztük.

Horváth János: Tavaly decemberben sétáltunk-kávéztunk Pistyur Verával – a Bridge Budapest ügyvezetőjével, - és arról beszélgettünk, hogyan működünk, miben vagyunk esetleg sikeresebbek, szerencsésebbek a nagy átlagnál, és hogyan tudunk ebből visszaadni a társadalomnak. Érintettük, hogy mi az MVÜK CSR stratégiája, koncepciója, és melyek ebben a következő lépések. Nagyon sok alapítvánnyal működtünk együtt eddig is. Támogatjuk a Magyar Református Szeretetszolgálatot, a Csodalámpa Alapítványt, az Egyenlítő Alapítványt, a United Way Magyarországot, a Salva Vita Alapítványt, az Ovi-Sport Közhasznú Alapítványt, és vannak egyéb együttműködéseink is. Személy szerint mindig kerestem annak a lehetőségét, hogy miként tudnánk a tagokat is bevonni ezekbe az együttműködésekbe, hogy tudunk szintet lépni a társadalmi felelősségvállalásban. Ekkor osztotta meg velem Vera az Edisonplatform újabb célját: azon túlmenően, hogy 100 gyermekfókuszú társadalmi kezdeményezés megkapja az Edisonplatform éves minősítését – amitől már eleve könnyebb a támogatóknak eligazodni, – milyen fantasztikus dolog lenne, ha anyagi támogatást is fordíthatnának a működésükre.

A mi filozófiánkban a támogatások mindig működési költségfókuszúak – tehát mi nem projektet kérünk az alapítványoktól. Elfogadjuk, hogy ők úgy és azért jók, amire születtek, és amiért sokat tesznek. Szerintünk ennek nagyobb az értéke.

Így elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan tudnánk egy jelentőségteljesebb összeget összegyűjteni, és ennek lett az eredménye az a kampány, amit május óta folytattunk, és november 3-án zárunk le. Összegyűlt a célösszeg: tízmillió forint és kifizetésre is került négy Edisonplatformos alapítványnak, akiket Veráékkal közösen választottunk ki. Ezek az Igazgyöngy-, a Varázsmancsok-, a Hintalovon- és a Hópárduc Alapítvány. Külön büszkeség számunkra, hogy az összeg javarészt az MVÜK tagjainak támogatásából jött össze.


BI: Hogyan választottátok ki a négy alapítványt?


HJ: Nem volt egyszerű. Kaptunk egy shortlistet Veráéktól, ebből választottuk ki a kollegákkal az első négy alapítványt. Az MVÜK közösségéről fontos tudni, hogy nagyon sokszínű – például a cégek méretében, tevékenységben, földrajzi elhelyezkedésében. Mi mindenben ezt a sokszínűséget keressük, és a négy alapítvány is ezt tükrözi. Az Igazgyöngy a nehéz sorsú gyerekek fejlődését és tanulását támogatja, a Hintalovon, a gyerekjog-védelmet, a Varázsmancsok a kutyás terápiát, a Hópárduc pedig falmászáson keresztül a mozgásterápiát. Az is fontos szempont volt, hogy alapítványonként ez a két és fél millió forint ténylegesen hozzá tudjon járulni a működésükhöz.

BI: Mennyire volt nehéz összeszedni ezt a pénzt?


HJ: Nagyon sok munka van benne. Most tanultam meg, mennyire szisztematikus és alázatos munka az adománygyűjtés, a fundraising. Több módon lehetett támogatást adni, sok kommunikációra, érzékenyítésre és meggyőzésre volt szükség, amíg az összeget össze tudtuk gyűjteni, de nagy örömmel tettük. Azt gondolom, a huszonkét fős csapatomnak is nagyon fontos mérföldkő ez az életében. Személyesen vittük a hírét a támogatói programnak, és azokat a tagokat, akik elég nyitottak voltak, segítettünk eligazodni benne. Sok innováció volt a folyamatban – Verától meg is kaptam, hogy azért is szeret velünk dolgozni, mert mindig kitalálunk valami újat. Az alapkoncepció arról szólt, hogy kaptunk egy festményt L. Ritók Nórától, az Igazgyöngy Alapítvány alapítójától, szakmai vezetőjétől. A képet személyesen hoztam fel Budapestre Berettyóújfaluból. Nagyon örülök, hogy megismertem Nórát, és elhozhattam a gyönyörű alkotást, amit az ottani gyerekek festettek. Azt találtuk ki, hogy készítünk belőle egy nagy, százdarabos mágneses puzzle-t. Ennek a darabjait lehetett megvenni támogatásként, darabját 100-100 ezer forintért. Minden alkalommal, amikor eseményt szerveztünk, szintén volt lehetőség támogatói koktél, támogatói jegy vásárlására. Az egyik tagunk készített egy pólót is, amin szerepel maga a festmény; ezt is meg lehetett vásárolni. A program indulásától kezdve, mindenhova igyekeztünk elvinni a támogatói lehetőség hírét és az üzenetét. Mindamellett fontos leszögeznem, hogy minden korábbi támogatásunkat ugyanúgy vittük tovább, mint eddig. Tehát nem lecseréltük a támogatott partnereink körét, hanem egy új színt hoztunk be a társadalmi felelősségvállalásunkba. Az összeg gyors összegyűjtését még egy kezdeményezésünk támogatta. Elégedettségi felmérést végeztünk szeptemberben az MVÜK tagságán belül, ahol szakmai partnerünk a BARE International javaslatára azt vállaltuk, hogy minden kérdőív kitöltéséért tízezer forintot adományozunk az akció számára.

Több, mint háromszázan töltötték ki az online kérdőívünket, így hárommillió forinttal toldottuk meg az adományokat. Úgy gondolom, ez hitelességi kérdés volt számunkra. Sok pozitív visszajelzést kaptunk a tagoktól, működött az a fajta tudatosság, ami a partnereinket jellemzi.

Májusban közös kickoff-rendezvénnyel indítottunk a Bridge Budapesttel és az Edisonplatformmal. Mára, a kampány végére elmondhatom: még mélyebb tisztelet érzek mindenki iránt, aki alapítványok számára adományokat gyűjt, mint eddig éreztem. Ez nagyon nemes, felemelő – de egyben kőkemény munka.


BI: Mit kaphat az, aki így támogatott?


HJ: Van tárgyi eleme is a programnak, hiszen a festmény-puzzle-ből két példányt készítettünk, aki vett egyet, az megkapta egy darabkáját – tehát otthon, a hűtőjén ott van egy puzzle-elem ebből a képből. A támogatóknak az MVÜK eseményeken viselt névjegy kitűzőjén szerepel egy éven keresztül egy puzzle-ikon. Ez is egyfajta fizikai megjelenés. Mégis azt gondolom, hogy a legfontosabb elem az a jóérzés maga: a tudat, hogy még ha az idén kihívásokkal teli időket élünk is, akkor is hozzátette az ő kis részét a nagy egészhez.

Ma sorsoltuk ki az eredeti festmény nyertesét. A szerencsés támogató Dr, Antolik Gyula, a Credit Control Kft. alapítója-ügyvezető tulajdonosa, aki november 3-án veszi majd át Verától és tőlem a képet a Haris Parkban. Gyula nyolc éve tagja a MVÜK üzleti közösségének, és számára nem volt kérdés, hogy ha mi egy ilyen CSR tevékenységbe belevágunk és odatesszük magunkat, akkor ő is csatlakozik. Volt még egy felajánlásunk, miszerint minden tizedik puzzle-t az MVÜK áll. Megpróbáltunk egyfajta match funding-logikát behozni a tagságba: nemcsak kérünk, hanem mi is a program mellé tesszük a magunk részét. Illetve minden működési költség a programmal összefüggésben minket terhelt. Azt gondolom, hogy jó érzés visszaadni, és jó érzés valamit sokan, együtt összerakni. A tagok közül a puzzle játékossága miatt nagyon sokan fotót készítettek, amikor felrakták a saját darabjukat a mágnestáblára.


BI: Említetted, hogy nehezebb idők jönnek. Mit gondolsz arról, hogy ez mennyire fogja visszavetni a hasonló akciók sikerét?


HJ: Tartok tőle, hogy lesz hatása, de azt gondolom, hogy megfelelő környezetben, megfelelő módon kommunikált üzenetekkel igenis el lehet érni mindenkit. Biztosan nehezebb idők várnak az alapítványokra. A mi tagságunkban egyelőre nem érzékeltem az aktivitás csökkenését. Mi a Covid alatt is működtünk, minden egyes kötelezettségünknek eleget tettünk. Úgy gondolom, lesznek olyan cégek, amelyeket annyira megérint a válság, hogy nem az lesz az elsődleges számukra, hogy visszaadjanak a társadalomnak, hanem az, hogy magukat fenn tudják tartani. Ám bízom benne, hogy ez kevés céget fog érinteni, és csak egy átmeneti helyzet lesz, és akinek jobban megy, átveszi a helyét azoknak, akiknek nehezebb ilyen célra áldozni.


BI: November 3-án eljut a csúcsra a kezdeményezés. Utána hogyan tovább?


HJ: Elindul egy „katalógus” – jelenleg ez a munkacíme az új projektnek. Ebben olyan ajánlatokat tehetnek az MVÜK tagok egymás felé, amiben a náluk elköltött összeg egy részét felajánlják az EdisonFund részére. A tervek szerint jövő januárban leplezzük le a következő képet. Arról, hogy az új gyűjtés pontosan mikor indul, még egyeztetnünk kell. A szándék az, hogy folytassuk.

bottom of page