top of page

„Abban hiszek, hogy az adott szónak ereje van”

Írta: Bus István


Sárospataki Albert világéletében vállalkozó volt, ezt a szellemiséget hozta a szülői házból és mindig is azon értékek mentén dolgozott, melyeket a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért közössége is magáénak vall. Magasabb rendű célok, felelősség, transzparencia –ezek a legfontosabbak a Billingo online számlázó vezérigazgatója számára, ezért is csatlakozott örömmel a Bridge Budapest nagykövetei közé.


Sárospataki Albert: A Bridge Budapestet már indulásuk óta követem. Nem csak azért érzek lélekközösséget, mert a teljesítményt és az értékteremtést tekintik a működésük valódi mércéjének - ahogyan ez számomra is fontos az üzleti életben -, hanem azért is, mert jó pár olyan nagykövetük van, akit magam is igen elismerek és nagyra becsülök, hiszen komoly eredményeket értek el az üzleti szférában.

Óriási értéknek tartom, ha valaki önerőből, belső tűzzel, tiszta szándékkal és célokkal építi a vállalkozását.

Bus István: Van ebben mára szerinted egyfajta coolság-faktor?

SA: Abszolút. Az a tapasztalatom, hogy sokkal nagyobb sikert érnek el azok a vállalkozók, akik átlátható célok mentén, tiszta eszközökkel vezetik vállalkozásukat és a mindennapi életben is így gondolkodnak. Ma már nem számít coolnak a mellébeszélés, a félmegoldások alkalmazása, a félrevezetés. Hosszú távon a saját sírjukat ássák meg azok a cégek, akik mégis ennek szellemében vállalkoznak. Nálunk, a Billingónál különösen fontos a transzparencia. Meglehetősen sok vállalkozásnak biztosítjuk a számlázását – mi vagyunk Magyarország második legnagyobb online számlázó platformja –, és tudom, hogy ha hiányozna a tisztaság, az átláthatóság, az azonnal meglátszódna az ügyfél visszajelzéseken, a kommenteken, a hozzászólásokon. Ma a közösségi médiafelütek úgy működnek, mint egy nagyító. Nincs már helye a rejtegetésnek, az elfedésnek, hiszen minden azonnal kiderül. Szerencsére a Billingo felhasználói megtapasztalták, hogy valóban értük, a vállalkozásukért dolgozunk. Folyamatosan az a cél vezérel bennünket, hogy egyszerűsítsük a munkafolyamataikat, csökkentsük az adminisztrációs terhüket és megkönnyítsük a vállalkozásvezetést. Értéket teremtünk számukra. Hatalmas felelősségünk van ebben, hiszen nekünk kell példát mutatni.


BI: A te értékeid honnan jönnek? Hogy lesz valakiből a transzparencia nagykövete?

SA: Szerintem nagyon fontos, hogy kiket tekintünk saját példaképünknek, kiket követünk. Kik azok, akikre felnézünk és akiknek adunk a véleményére. Aki ismer, tudja, hogy számomra rendkívül fontos önmagam fejlesztése, a folyamatos inspiráció. Nagyon motiváló olyan emberek gondolatait olvasni, előadásait hallgatni, életútját figyelni, akik kiemelkedően sikeresek a saját szakmájukban. Akik nem félnek akár a kudarcaikról is beszélni.

Sajnos sok olyan szereplő is van – itthon és külföldön egyaránt -, akik az ügyeskedés, az okos megoldások vagy a lobbizás útját járják. Tapasztalatom szerint ez ideig-óráig működhet, de hosszú távon biztosan nem. A tiszta szándék és becsületesség még ha sokszor rögösebb ösvénynek is tűnik, jóval egyszerűbb utat teremt a cégvezetésben.

BI: Lehetnél becsületes és transzparens egyedül is. Miért jó az, hogy ha többen jelennek meg egy Bridge-hez hasonló közös platformon?

SA: Az igazi erő az összetartozásban és a közösségben rejlik. Egy fecske nem csinál nyarat, de egy fecskerajnak már messzire elér a hangja. Sokkal több emberhez eljut az üzenetünk nagykövetként, azonos értékeket képviselve, mintha önállóan dolgoznánk. Fontos az eszmecsere is, egymást építeni.


BI: A belépésetek után jöttek-e számodra új értékek, amik fontosak lehetnek?

SA: Inkább megerősítések. Abból viszont rengeteg. Jó látni, hogy nem vagyok egyedül az újító, támogató szemléletemmel. Hogy az üzleti életben is elindult egy megállíthatatlan pozitív változáslavina.


BI: Vannak-e ebben távlati kontextusok? Mit gondolsz, hogy milyen hatással lesztek a társadalomra?

SA: Ha csak egy emberre tudunk pozitív hatással lenni, már akkor megérte. De őszintén bízom abban, hogy a fiatal és feltörekvő vállalkozók számára már egy egészen új gondolkodásmódot tudunk átadni a vállalkozásépítés terén. Aki nulláról kezdi, sokkal befogadóbb ezekre az irányokra és értékekre, így könnyebb dolgunk van mind a magok elvetése, mind a példamutatás terén. Ezzel persze nem azt mondom, hogy a tapasztalt vállalkozók nem elég fogékonyak, sőt. Az elmúlt egy év megmutatta, hogy az tud igazán talpon maradni, aki rugalmas, hajlandó változni, áramolni még a nehéz helyzetekben is. Pontosan emiatt már elindult egy személetváltás, ezért bízom abban, hogy a meglévő vállalkozásoknak is tudunk újat mutatni.


BI: Te milyen országban élnél szívesen? Mi a víziód?

SA: Számomra nagyon fontos a bizalom. Ha már azt el tudnánk érni, hogy bizalmat teremtsünk az üzleti életben, akkor a tágabb környezetünk is kiszámíthatóbbá válna. Abban hiszek, hogy az adott szónak ereje van és kötelez. Ezt az értékrendet követem a Billingónál és a privát életemben is. És a jó példának megvan a gyümölcse is, hiszen olyan partnerekkel, kollégákkal hozott össze az élet, akik ugyanezeket az értékeket képviselik. A szűkebb környezetemben tehát ez működőképes, miért ne élhetne bárki ugyanígy ebben az országban?


BI: Olvastam rólad, hogy soha nem dolgoztál alkalmazottként. A vállalkozói lét alkati dolog nálad, vagy egyszerűen csak elhatározás kérdése?

SA: Az alkati kérdés és az elhatározás kéz a kézben jár. Hiába az elhatározás, ha nincs meg bennünk az az attitűd, hogy önerőből megvalósítsunk dolgokat. A szüleim vállalkozók voltak, ezért számomra ez a közeg vált természetessé. Szerencsés vagyok, hogy testközelből láthattam, hogy milyen kihívásokkal jár vállalkozóként érvényesülni. Már gyermekfejjel tudtam, hogy én is vállakozásépítésben szeretnék sikereket elérni és folyamatosan kerestem azokat az eszközöket, tudásanyagot, melyek támogatják céljaim megvalósulását. Több, mint 17 éve aktív szereplője vagyok az üzleti életnek és ez idő alatt rengeteget formálódtam, tanultam és tapasztaltam.


BI: Melyek a sikeres vállalkozó fontos attribútumai?

SA: Én a magasabb rendű célok megfogalmazásában hiszek. Sokan úgy gondolják, hogy a cél az, hogy minél több pénzem legyen, luxus házat vásároljak, legyen egy jachtom az Adrián stb. Ez mind szép és jó, hiszen egy anyagi fókuszú világban élünk.

De mégis azt vallom, hogy az anyagi javaknál sokkal fontosabb, az értékteremtés. Ez egy olyan plusz motivációt, hajtóerőt ad, amely segít a legnagyobb akadályok leküzdésében is. Ha van magasabb rendű célod, az egyben magával hozza az őszinteséget, a korrektséget, az alázatot és azt a vágyat, hogy másoknak segíts.

A Billingónál például az a magasabb rendű célunk, hogy megkönnyítsük a vállalkozások életét, leegyszerűsítsük a napi teendőiket és az így felszabaduló idejüket és energiájukat a tervezésre, a kreatív megoldásokra fordíthassák. Nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk ezzel kapcsolatban, sokan gondolkodnak hasonlóan, mint mi, ami egy kiváló alapja annak, hogy egy nagyobb szintű változást elindítsunk.


BI: Egy éve tombol a koronavírus. Hogy élitek meg?

SA: A digitális termékek – szoftverek, webshopok – a COVID ideje alatt felértékelődtek. Ugyanúgy, ahogy a mi piacunk is.


BI: A kormányzati törekvések is a digitális számlázás felé terelik a piacot.

SA: Az adatszolgáltatási kötelezettség szabályváltozásai miatt az online számlázás nagyon felértékelődött. Ez egy igen szerencsés helyzet volt, mondhatnánk – és sokan mondják is –, hogy jókor voltunk jó helyen. Ez részben igaz is. De nem csak ezen múlik a siker. 2014-ben indítottuk a Billingót, és akkor már 64 digitális számlázó volt a piacon. Mi voltunk a hatvanötödikek. Minden szereplőre igaz lehetne a mondás, hogy jó időben volt jó helyen. Mégis úgy gondolom, hogy az általunk képviselt értékekkel vívtuk ki azt, hogy mára az online számlázó piac második legnagyobb szereplője vagyunk.


BI: Startuppernek lenni tavalyelőtt volt könnyebb, vagy most, amikor járvány van?

SA: Akkor sem volt könnyű, és most sem könnyű. Ha pedig megfordítom és más szemszögből nézem, akkor is könnyű volt, és most is könnyű. Mindez attól függ, mennyire tudjuk magunkévá tenni, megérteni a startup-szemléletet. Amit látok, maga a „startup” szó, nagyon trendi. Sokan próbálnak vele élni, miközben nem értik, hogy valójában mit is jelent. A startup-kultúra, a startup-szellemiség nagy fokú alázatot kíván. És egészen más típusú gondolkozást, mint egy hagyományos cégépítés. Óriási a különbség.


BI: Pontosan mi?

SA: A startup sokkal nagyobb kockázatvállalással, sokkal több bizonytalansággal, több agilis eszköz igénybevételével jár.

Kell hozzá egy unikális ötlet: vagy őrült vagy nagyon egyedi. A lényeg, hogy ez nem egy kisbolt, vagy egy bejáratott vállalkozási modell. Ha nyitunk egy webáruházat, az nem feltételen startup. A startup esetében több pénzt kockáztatsz és lényegesen bizonytalanabb az üzleti kimenetele.

Sok esetben akár évekig sem keresel vele. Folyamatosan építed, forgatod a pénzt egy lényegesen nagyobb célért, vagy egy jó exitért. A hagyományos üzleti modellt inkább osztalék-típusú gondolkodás jellemzi, egy startupnál ez pedig nemigazán jön szóba.

BI: Te leszel még startupper? Hiszen a Billingo már nem startup, hanem egy működő vállalat.

SA: Nézőpont kérdése. Ha a Billingo korát nézzük, akkor igaz lehet, hogy inkább cég, mint startup. Ha a szemléletet nézzük, akkor pedig nagyon is startup.


bottom of page