Vállalható Üzleti Magatartások Listája

A Bridge Vezetői Közösség ajánlásai


A jelenlegi helyzetben egyszerre több, egyenként is kritikus hatással találkoznak a cégek: a munkavállalók, a partnerek, az ügyfelek, a vezetők. Például: infláció, elszálló kamatszintek, finanszírozási költségek, történelmi árfolyamok, energiaköltségek, emelkedő munkabérek, adószerkezet átalakulások, stb. Ezek eltérő mértékben lehetnek hatással akár ugyanazon iparág különböző szereplőire is, például tulajdonosi körtől, befektetési és megtérülési stratégiától, üzletpolitikától és üzleti kultúrától függően.


A gazdasági visszaesésben ezért hatványozottan fontos, hogy bánnak egymással a résztvevők, mert az egymásrautaltság mértéke is megnövekedett. Ezért állította össze a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért kezdeményezése a COVID okozta válsághelyzet után, ebben a jelenlegi bizonytalanságban, hogy milyen Vállalható Üzleti Magatartások segíthetik a cégek fenntartható működését. A korábbi 7 pont jórészt stabil, de némileg módosult, és jött mellé újabb 7 szempont. A Listán szereplő tételek ajánlások, melyet a Bridge Vezetői Közösség tagjai fogalmaztak meg. Az ajánlók között olyan cégek szerepelnek, mint az Billingo, a Coca-Cola Magyarország, a Concorde MB Partners, a Continental Group, a Doktor24, a Dr. Törös Judit Ügyvédi Iroda, a Dreher Sörgyárak, az Eisberg Hungary, a Flawless Hungary, a FoxPost, a Gartner, a Google Magyarország, az Intrum, a JobGroup, az MVÜK, a PannonHitel, a Praktiker, a Roche Magyarország, a Share Now, a Shiwaforce, a Sigma Technology Magyarország vagy a Tranzit Csoport. A cégek összesen közel 40 ezer embernek adnak munkát Magyarországon, a 2021-es árbevételük, összesítve pedig eléri a 4300 milliárd forintot.


A Vállalható Üzleti Magatartások Listája nem a makulátlanságról szól, hanem egy üzleti törekvésről, amelynek elkötelezettjei érték alapon és hosszú távra terveznek.


  1. MÉG EMPATIKUSABB LESZEK Minden belső és külső partnerem reakcióira. Elfogadom, hogy ez szokatlan, kiélezett helyzet, amit mindannyian másképp élünk meg. Az emberi hang, az együttérzés, az értő figyelemmel zajló rendszeres beszélgetések kiemelten fontosak egymás támogatásában.

  2. NEM OKOZOK BIZONYTALANSÁGOT Nem váratom döntésemmel feleslegesen az üzleti partnereimet. Ha tudom az egyértelmű választ nem késlekedem. Jobb egy határozott igen, vagy akár egy határozott nem is, mint a felesleges várakoztatás.

  3. FIGYELEK A FIZETÉSI FEGYELEMRE Időben fizetek, ameddig tudok, mert a túléléshez most kulcs, hogy ne alakuljanak ki lánctartozások. Többféle fizetési konstrukciót is elfogadok. Tekintettel vagyok a minősített ügyfeleim fizetőképességére.

  4. TARTOM MAGAM A MEGÁLLAPODÁSAINKHOZ Tartom magam a szerződéseimhez és az abban foglalt árakhoz, ameddig a működésünk lehetővé teszi. A nehéz helyzetben is kitartok a legfontosabb partnereim mellett és csak indokolt esetben váltok más, olcsóbb beszállítóra. Ugyanígy az áraimat is csak szükséges esetben emelem meg, és csak abban a mértékben, amennyit a költségeim növekedése is megkíván. Keresem az alternatív megoldásokat a partnerekkel együttműködve.

  5. MUNKAVÁLLALÓK BÉRÉVEL KISZÁMÍTHATÓAN JÁROK EL Fontos, hogy tudják és értsék, mik a lehetőségeink. Ameddig módunkban áll, követjük a változásokat.

  6. TISZTESSÉGESEN VERSENYZEM Nem torzítom a piacot, nem élek vissza az esetleges erőfölényemmel. Ilyen turbulens helyzetben, egyes szereplőket a versenytársak akár hetek-hónapok alatt "ki tudnak árazni", irreális mértékben felfordítva a piaci viszonyokat. Ameddig ez tisztességes versenyben (jobb szolgáltatás, nagyobb hatékonyság, stb.) történik, rendben van. Ha viszont bármilyen erőfölénnyel való visszaélés eredménye, az nem csak rövid távon, hanem tartósan is hátrányt okozhat a gazdaságban, az egyes szektorokban.

  7. NEM A PILLANAT HATÁSA ALATT DÖNTÖK A hirtelen jövő változásokra való gyors reakció fontos, ugyanakkor ilyen helyzetben legalább annyira fontos, hogy megfontoltan döntsek, adatok alapján, saját cégem, csapatom érdekeit szem előtt tartva, figyelve a hosszú távú fenntarthatóság szempontjait is.

  8. MEGOSZTOM A TUDÁSOMAT A legjobb gyakorlatokat megosztom a beszállítóimmal, annak érdekében, hogy növeljem az ő hatékonyságukat is, hiszen egymásra vagyunk utalva. Nyíltan kommunikálok a folyamatainkról, hogy közösen felismerjük a szükséges változásokat és találjunk további lehetőségeket.

  9. DOLGOZOM A MENTÁLIS EGYENSÚLYOMON Stabilitást és támaszt tudjak nyújtani a munkatársak számára, hogy a szorongásaikat ezzel is csökkenthessük. Vezetőként ez extrán fontos.

  10. MÉG INKÁBB HOSSZÚ TÁVON GONDOLKODOM Törekszem rá, hogy a bevált, értéket teremtő partereket és munkatársakat megtartsam, és készüljek a gazdasági visszaesés utáni időre. Az vezérel, hogy erősebben jöjjünk ki belőle.

  11. HANSGÚLYT ADOK A FENNTARTHATÓSÁGNAK Most van egy lehetőségünk arra, hogy az energiaválság miatt felgyorsítsuk a dekarbonizációt és ezt érdemes ki is használni.

  12. JÓ PÉLDÁT MUTATOK Belső és külső partnereimnek is, annak érdekében, hogy minél többekhez eljussanak a tisztességes, etikus gondolkodás és magatartás szempontjai, különösen kritikus és válsághelyzetekben fontos ez, amikor a negatív hatás jóval erősebb.

  13. EGYENESEN KOMMUNIKÁLOK Rendszeres visszajelzést adok a kollégáimnak és a külső partnereimnek is a közös munkáról. Ha másik beszállítót keresek, egyértelműen és időben kommunikálok a jelenlegi partneremmel arról, hogy ezt miért teszem. Még nagyobb hangsúlyt fektetek arra, hogy a nehezebb döntések hátterét is megismerjék. A folyamatos és hektikus változások miatt az igényeink és a lehetőségeink is változhatnak, ezért mindig tisztázom a kereteket, szabályokat, kivételeket, a képességeimet és a gyengéimet is.

  14. MEGTARTOM A TÁRSADALMI KEZDEMÉNYEZÉSEK TÁMOGATÁSÁT A lehetőségekhez képest törekszem arra, hogy a társadalmi kezdeményezéseknek adott támogatásokat továbbra is biztosítani tudjuk.