top of page
  • Szerző képeBridge Budapest

No input, no output – ha nincs élmény, akkor nem tudunk miből kreatívak lenni

Írta: Patakfalvi Dóra


Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó alapítója és vezérigazgatója és Csorba Anita, az InspiKid alapítója


A Billingo 2014-es alapítása óta az egyik legjelentősebb online B2B szolgáltatóvá vált Magyarországon a közel 200 ezres felhasználói táborával. Az 50 fős csapat missziója, hogy szolgáltatásuk a vállalkozások számára lecsökkentse a számlázással és céges adminisztrációval járó felesleges időt, valamint átláthatóságot és egyszerűséget biztosítson.


Az InspiKid 6-14 éves gyermekek számára kínál kreativitást fejlesztő anyagokat. Komplex módszertanában nem csak a tudásanyagot és az eszközöket biztosítja, de fontos eleme a megfelelő érzelmi háttér kialakítása is.



Patakfalvi Dóra: Honnan indítottátok a beszélgetéseiteket? Mik volt a kiindulópontotok?

Csorba Anita: Az első találkozásunkra nagyon nyitottan érkeztünk, és kifejezetten arra mentünk rá, hogy teljesebb képet kapjunk egymásról, ezt folytattuk a másodikban is, és csak a harmadik beszélgetésünkre jutottunk odáig, hogy már tudtuk, kinek mik a céljai, tervei, problémái, és ezt hogyan tudjuk a másiknál a tudásunkkal támogatni. Azt például nagyon hamar megtanultam, hogy érdemes néha egy másik nézőpontból is ránézni a dolgainkra, és meglátni, milyen kihasználatlan lehetőségeink vannak. Vagy hogyan érdemes a piacnak megmutatni a terméket, ami attól függetlenül, hogy forprofit business, mégsem az üzletről szól, hanem száz százalékban a misszióról. Pedig mellette ugyanúgy viszem a nonprofit tevékenységeimet is, csak azokat kevésbé rakom a kirakatba – bár Albert szerint arra is szükség lenne.

Sárospataki Albert: Mi nem azzal a szemlélettel kezdtünk beszélgetni, hogy melyikünké a profi cég, vagy kié a kicsi, hanem mind a ketten megosztottuk egymással a fejlesztendő területeinket. Anita ezután nagyon sokat segített nekem például a personal branding területén: hogyan lehet ezt jobban kiaknázni, hol vannak a gyengeségek, hol a lehetőségek. Azt gondolom, ilyen formában még soha senkivel nem beszéltem át ezt, Anita viszont nagyon hiteles volt ebben.


P.D.: Anita birodalmában kulcs a kreativitás szó. Egy üzletet lehet kreatív szellemben működtetni?

Cs.A.: Csak úgy érdemes. A kreatív munkának éppen a cégvezetés a tökéletes példája, ahol rengeteg megoldandó feladat van, és elengedhetetlen az out of the box szemlélet. A kreativitás jelentősége sokkal-sokkal nagyobb, mint azt általában gondolják. Téveszme, hogy a kreativitás egyenlő a rajztudással: lehet valaki szuper tehetséges rajzoló, nulla kreativitással. Eredendően mindenki kreatívnak születik, viszont ezt a képességet a legtöbben a szocializáló során elvesztik. Bizonyos kutatások szerint a kreativitásunk 80 százaléka kikopik öt és tizenöt éves korunk között, és ezt a mai, gyorsan változó világban luxus megengedni magunknak. Nekem az a célom, hogy a kreativitás ne kopjon ki az emberekből, hanem minél nagyobb százalékban megmaradjon.

S.A.: Én is azt gondolom, hogy a kreativitás alapvető a cégvezetéshez, és az Anita által is említett out of the box szemlélet tényleg elengedhetetlen ahhoz, hogy komoly problémákat meg tudjunk oldani. De érdekes, hogy a mindennapi szótáramba nincs benne a kreatív szó. Mi inkább víziónak hívjuk, probléma vagy helyzetmegoldásnak. Örülök, hogy ez a szó most beemelődött a szótáramba.

Cs.A.: A közös megbeszéléseinknek egyik legnagyobb hozzáadott értéke számomra egyébként az volt, amikor Albert rávilágított, hogy az emberek 99 százalékának nem azt jelenti a kreativitás, mint amit nekem, és ha ezzel próbálom népszerűsíteni, vagy megismertetni a szolgáltatásunkat, akkor ott már elvesztek 99 százalékot. Tehát más hívószavakat, más nézőpontokat, más képletet kell találnom ahhoz, hogy egyáltalán felkeltsem az érdeklődést.


P.D.: Az én fogalomtáramban a kreativitáshoz kapcsolódik egyfajta jó érzés is. Ti a munkátok melyik részét élvezitek a legjobban?

Cs.A.: Én egyértelműen az alkotó folyamatot: azt, amikor kitalálok új ötleteket, amiket aztán nagyon sok buktatón keresztül és sok irányváltással tudok megvalósítani.


P.D.: Ennek az alkotásnak van köze a festéshez, amit szintén művelsz?

Cs.A.: Abszolút. Ott van előtted a fehér vászon, megvan a témád, és elkezded keresni hozzá a színeket. És oké, neked az a szín már ezt és ezt jelenti, de a nézők még nem értik. Ezért addig formálod a festményt, amíg azt az üzenetet át nem adja, amit szeretnél.


P.D.: Egy online számlázó cég alapító-tulajdonosa mit szeret legjobban a munkájában?

S.A.: Pontosan ugyanezt: gondolkodni olyan dolgok megoldásán, amik már-már lehetetlennek tűnnek. Mindig is az motivált, hogyan tudunk olyasmit létrehozni, ami hatással van a vállalkozói kultúrára, a magyar vállalkozók életére. A mi kreativitásunk abban áll, hogy egy nagyon olcsó szoftverrel elképesztően komolyan leegyszerűsítjük a vállalkozók mindennapjait. És rengeteg olyan megoldást is behoztunk a szolgáltatásunkba, amihez óriási kreativitásra volt szükség.


P.D.: Az out of the box gondolkodásra és váratlan helyzetekre említenétek példát?

Cs.A.: Az InspiKid kapcsán Albertnek volt egy olyan ötlete, hogy hangsúlyoznom kellene egy pozitívumot, amire én nem is gondoltam: hogy csökkenti a gyerekek digitális függőségét. Ezt sokkal erőteljesebben kellene kommunikálnom, hiszen ez megoldás lehet egy égető problémára.

S.A.: Mi alig várjuk, hogy váratlan lehetőségek betoppanjanak, és keressük is őket. Tavaly például, amikor jött a hír, hogy átalakul a KATA adózási forma, körülbelül két napunk volt kitalálni, hogy mitévők legyünk. Az ügyfeleinknek szemmel láthatóan is nagy része, több mint 50 ezer ügyfél ugyanis katás volt, és nagyon nem volt mindegy, hogy tudunk-e nekik segíteni. Ekkor kellett megtanulnunk igazán, mi az az átalányadó, és gyorsan lefejlesztettünk hozzá egy általányadó-asszisztens funkciót, ingyenes kalkulátorokkal, valamint rengeteg edukációs tartalommal. A lehetetlent teljesítettük – amit aztán a piac is elismert, több díjjal is jutalmaztak minket, és elképesztően sok pozitív üzenetet is kaptunk.


P.D.: A felhasználói visszajelzések a gyerekektől is eljutnak?

Cs.A.: A vállalkozásaim nagy része online, de én nagyon szeretem személyesen is tartani a gyerekekkel a kapcsolatot, mert onnan tudok egy kicsit mélyebb és valódi visszajelzéseket kapni. De előfordul, hogy egy szülő elküldi nekünk a videót, amint a tőlünk vásárolt alkotó dobozt a gyerek sikongatva bontja ki. A legjobban azokat a visszajelzéseket szeretem, amikor az iskolai kreatív órák után 50-100 csillogó szempár néz vissza rám.


P.D.: A ti kreativitásotokat milyen tevékenység inspirálja leginkább?

S.A.: Számomra leginkább az utazások. Nagyon szeretem például Prágát, ami nagyon hasonló Budapesthez. De azt is szoktuk csinálni a feleségemmel, hogy Budapest belvárosában foglalunk egy hotelszobát vagy apartmant, ahol úgy érezzük magunkat, minta nyaralnánk.

Cs.A.: Én is abban hiszek, hogy az élmények tölthetnek és vezethetik le a feszültséget. Van egy mondás: no input, no output, vagyis ha nincs élmény, akkor nem tudunk miből kreatívak lenni. Egy üres szobában ülve nem lehet megalkotni semmit, a legjobbat a világon végképp nem.






Comments


bottom of page